Heidelberg Materials Precast Abetong fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar

 - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt ramavtal med Trafikverket. Avtalet innebär en fyrdubblad kapacitet för den äldre sliperdesignen – en viktig satsning för att möta det ökade behovet av underhållssliprar i det svenska järnvägsnätet.

Heidelberg Materials Precast Abetong har en lång historia som leverantör av växelsliprar till Trafikverket. Redan på 1970-talet utvecklades en första design som användes i alla svenska växlar fram till 2013. När en ny standard infördes det året tecknades ett nytt ramavtal, samtidigt som en mindre kapacitet behölls för att kunna leverera underhållssliprar till de växlar som redan var installerade.

Under 2025 har behovet av just dessa underhållssliprar ökat kraftigt. Det har lett till längre leveranstider, och Trafikverket beslutade därför tidigt i år att öka kapaciteten. I den efterföljande upphandlingen efterfrågades en fyrdubbling av kapaciteten för den äldre sliperdesignen – en upphandling som Precast Abetong vann.

Innan sommaren tecknades det nya ramavtalet, som sträcker sig över fyra år med möjlighet till förlängning i upp till ytterligare fyra år (2+2). För att möta de nya kraven planeras en kapacitetsutbyggnad vid Vislanda S under hösten, en satsning som beräknas vara återbetald inom två år.

– Att vi vinner det här avtalet visar på Trafikverkets fortsatta förtroende för oss som leverantör. Samtidigt är det ett viktigt steg för att säkra både framtida leveranser och vår egen utveckling, säger Ulf Malmqvist, försäljningschef sliper Sverige. 

2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Ulf Malmqvist

Försäljningschef sliper